Java-Do czego jest programowanie obiektowe ?

 Wstęp





Witaj.W ostatnim poście opowiadałem wam, czym są pętle oraz napisaliśmy naszą pierwszą metodę w Javie.Napisaliśmy kilka skromnych projektów.Jeżeli jesteś ciekawy programowania obiektowego, czytaj to do końca!






Czym są klasy, metody i obiekty?


Obiektywność to cała Java.Ten język jest oparty w szczególności na klasach.Zanim zaczniemy deklarować obiekty bądź metody, dowiedzmy się czym są klasy,metody i obiekty poprzez definicje.

  • Klasa -  szablon dla obiektów, definiuje jakie pola oraz metody będą posiadały wszystkie obiekty tej samej klasy, np. Samochód
  • Metoda - Definiuje, co dany blok kodu ma zrobić, np.wyświetl lub uruchom
  • Obiekt - Unikalny element, przechowujący stan oraz zachowanie metody.





Klasy

Z definicji wiemy już, czym jest klasa i do czego ona służy.Możemy zadeklarować klasę klikając w intellij w przycisk File a następnie New Class.W późniejszym czasie nazywamy naszą klasę i gotowe.
Tak wygląda deklarowanie klasy w postaci kodu:

public class Nowaklasa {
}
Gdy utworzymy nową klasę, np.samochód, warto jest zadeklarować zmienne opisujące kolor, model czy moc silnika tego samochodu.
public class samochod {
int cena;
int mocsilnika;
String marka;

}


Obiekty


Jak już wiemy, obiekt to blok kodu,który przechowuje dane.Są w nim dane, zadeklarowane w nowej klasie.Naprzykład dane odnosnie tego,ile kosztuje samochód w klasie samochód bądź jakiego jest modelu.Obiekty deklarujemy w klasie Main().

public class Main {
public static void main(String[] args) {

samochod samochod = new samochod();

}
}
Kod deklarujący obiekt pod nazwą "samochod".



Metody


Metoda,nazywana inaczej funkcją, wykonuje dane czynności,które wskażemy.Możemy napisać metodę wyświetlającą jakiś napis,uruchamiającą dany blok kodu lub pobierającą dane od użytkownika.Tak wygląda schemat prostej metody:




Metoda musi zawierać typ,nazwę oraz najlepiej argumenty w nawiasie oznaczone na rysunku napisem 
"Parameter List".Napiszmy metodę,która wyświetli w konsoli jakiś napis.



}
public void wyswietl() {
System.out.println("Uczę się Javy!");
}
}



Gettery i Settery


Gettery i Settery to bardzo popularne metody w Javie, o których zastosowaniu,możemy się domyślić poprzez 3 pierwsze litery.Jeśli ktoś nie jest dobry z angielskiego, już tłumaczę.Getter czyli inaczej get,otrzymuje wartość danego pliku bądź czegokolwiek innego, z kolei Setter czyli set,ustawia domyślne lub podane przez nas wartości.Oto przykłady: 




public class Main {
public static void main(String[] args) {

samochod samochod = new samochod();

System.out.println(samochod.getCena());
System.out.println(samochod.getMarka());
System.out.println(samochod.getMocsilnika());


}
}



ublic class samochod {
int cena = 50000;
int mocsilnika = 100;
String marka = "Audi";

public int getCena() {
return cena;
}

public void setCena(int cena) {
this.cena = cena;
}

public int getMocsilnika() {
return mocsilnika;
}

public void setMocsilnika(int mocsilnika) {
this.mocsilnika = mocsilnika;
}

public String getMarka() {
return marka;
}

public void setMarka(String marka) {
this.marka = marka;
}
}



Napisaliśmy program,który pobiera wartość zadeklarowanych danych a następnie wyświetla je w konsoli.


Konstruktory


By móc powiedzieć,że na poważnie zaczeliśmy omawiać programowanie obiektowe, musimy poznać jeszcze jedno, bardzo ważne pojęcię.Otóż, czym jest ten konstruktor?

  • Konstruktor - Zadaniem konstruktora jest inicjalizacja obiektu podczas jego tworzenia.Konstruktor ma taką samą nazwę jak klasa i z punktu widzenia składni jest podobny do metody. Konstruktory nie mają jednak określonego typu zwracanego.

      
    Konstruktory sprawiają,żeby odrazu miały zainicjowane pola jakimiś podanymi przez nas danym.Napiszmy jakiś kod.

public class Main {
public static void main(String[] args) {

newclass newclass = new newclass(100,50);

}
}

public class newclass {
int x;
int y;

public newclass(int x, int y) {
this.x = x;
this.y = y;


}
}
Uwaga: W środowisku intellij idea nie musimy pisać konstruktorów bądź getterów i setterów ręcznie.Wystarczy,że klikniemy prawym przyciskiem myszy w miejscie,gdzie chcemy wygenerować daną rzecz.Następnie spośród listy wybieramy generate i wybieramy to,co chcemy.



Podsumowanie

Dowiedzieliśmy się podstaw programowania obiektowego.Było to tylko wprowadzienie, jednak bez tego nie można zajść dalej.Zapraszam do skomentowania posta oraz oglądanie bloga.


linki:
intellij idea - intellij idea





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Java- Programowanie obiektowe w praktyce

Java - Czym jest funkcja Main() ? Czym są zmienne? Jak pisać poprawny kod?

Java-Co to? Dlaczego Java? ile mogę zarobić jako developer?